Ne paslaptis, kad kartais kelionės gali tapti komplikuotos. Bet ar žinote, ką daryti, kai skrydis yra atšauktas? Atsižvelgiant į žmonių, kurie kasdien keliauja lėktuvu, skaičių, tikėtina, kad tam tikru metu jūs ar jūsų pažįstamas asmuo nukentės dėl skrydžio atšaukimo. Tad privalu žinoti svarbiausius aspektus atšaukimo atveju ir būti tam pasirengus.

Jei skrydis yra atšauktas dėl priežasčių, kurių oro linijų bendrovė nekontroliuoja, pavyzdžiui, dėl oro, streikų, oro eismo kontrolės ar dėl daugelio mechaninių problemų, oro vežėjai įprastai nėra įpareigoti dėl nieko daugiau, nei nugabenti jus į savo kelionės tikslą siūlant kitus galimus skrydžių variantus.

Kiekviena oro linijų bendrovė turi savo politiką, turint galvoje, ką jie gali pasiūlyti vėluojantiems keleiviams ar laukiantiems skrydžio oro uoste. Jei vėluojate, paklauskite oro bendrovės personalo, ar ji pasiruošusi sumokėti už maitinimą ar pasiūlyti nemokamą telefono skambutį.

Skrydžiai gali būti atšaukiami dėl šių priežasčių: 

  • Nepalankios oro sąlygos.

Blogas oras yra viena dažniausių skrydžių atšaukimo priežasčių.

  • Oro eismo apribojimai.

Skrydžių kontrolieriai kartais prašo oro linijų bendrovės atšaukti savo skrydį. Paprastai tai atsitinka vėluojant skrydžiui: pakilimas atidedamas, nes oro uosto išvykimo grafike trūksta laiko tarpsnio, kol skrydis bus visiškai atšauktas. Taigi tai taip pat yra ir viena iš pagrindinių vėlavimo priežasčių.

  • Saugumo problemos.

Saugumo rizika oro uoste yra akivaizdi atšauktų skrydžių priežastis: tai įvyksta pilietinių neramumų, teroro išpuolių atvejais.

  • Mechaniniai gedimai.

Norint paruošti orlaivį skrydžiui, reikia daug pasiruošimo. Be to, siekiant užtikrinti, kad orlaivis būtų eksploatuojamas, dažnai atliekami techninės priežiūros patikrinimai.

  • Trūksta orlaivių.

Avialinijos taip pat atšaukia skrydžius, kai neturi skrydžiui prieinamų orlaivių. Tai gali įvykti tada, kai skrydžiui suplanuotas orlaivis turi būti prižiūrimas po to, kai buvo nustatyta problema.

  • Kompiuterio gedimas.

Sudėtingi algoritmai užtikrina, kad tūkstančiai skrydžių galėtų vykti vienu metu visame pasaulyje, atsižvelgiant į skrydžių modelius ir tvarkaraščius.

Skrydžio atšaukimą gali sukelti oro uosto arba oro linijų darbuotojų streikai. Apie streikus paprastai pranešama iš anksto.

  • Keleivių trūkumas.

Oro linijos retai atšaukia skrydžius, jei lėktuve nėra pakankamai keleivių. Tačiau kartais taip elgiamasi, kai yra matoma, jog skrydžio vykdymas esant tuščiam lėktuvui, sudaro per dideles išlaidas. Jei nepakanka keleivių, kad galėtų amortizuoti išlaidas, oro linijų bendrovė gali nuspręsti atšaukti skrydį.

 Jei jūsų skrydis atšaukiamas, turite teisę į kompensaciją, maršruto pakeitimą, taip pat teisę į pagalbą ir teisę į kompensaciją. Kompensacija mokama, jei buvote informuotas likus mažiau nei 14 dienų iki numatytos išvykimo dienos. Aviakompanija privalo įrodyti, kada jūs asmeniškai buvote informuotas apie tai, jog skrydis yra atšauktas.

Tačiau kompensacija nėra mokama, jei vežėjas gali įrodyti, kad atšaukimą lėmė ypatingos aplinkybės, kurių nebuvo galima išvengti, net jei būtų imtasi visų pagrįstų priemonių. Aviakompanija tai turi įrodyti pateikdama, pavyzdžiui, išrašus iš žurnalų ar pranešimų apie įvykius. Oro vežėjas turėtų pateikti šiuos įrodymus atitinkamai nacionalinei vykdymo užtikrinimo įstaigai ir atitinkamiems keleiviams pagal nacionalines nuostatas dėl galimybės susipažinti su dokumentais.

 

Ką daryti, kai skrydis atšaukiamas?

Saugokite savo kelionės dokumentus. Taip pat oro uosto personalo pasiteiraukite, kodėl skrydis buvo atšauktas, ir paprašykite oro transporto bendrovės rašytinio pareiškimo. Atsižvelgdami į kelionės planus, paprašykite pinigų grąžinimo arba alternatyvaus skrydžio į galutinę kelionės vietą. Jei esate priverstas laukti skrydžio mažiausiai 2 valandas, paprašykite maisto ir gaiviųjų gėrimų, tačiau jei privalote laukti sekančio skrydžio 6 ar daugiau valandų, galite paprašyti ir apgyvendinimo.

Kokiais atvejais yra galimybė reikalauti kompensacijos?

ES reglamentas 261/2004 gina jūsų kaip keleivio teises. Pagal ES įstatymus, jūs galite reikalauti kompensacijos už skrydžio atšaukimą, kai:

  • Jums buvo pranešta apie atšaukimą mažiau nei prieš 14 dienų arba iš viso nebuvo pranešta.
  • Jūsų skrydį vykdė ES oro linijų bendrovė arba ne ES oro linijų bendrovė ir turėjo atvykti į ES esantį oro uostą.
  • Už skrydžio atšaukimą buvo atsakinga oro linijų bendrovė.
  • Jei aviakompanija pasiūlė pakaitinį skrydį, turite patikrinti atvykimo laiką į paskirties vietą: tai iš dalies nustatys kompensacijos dydį, kurio galite reikalauti, kartu su jūsų skrydžio atstumu. Paprastai tariant, kuo ilgesnis skrydžio atstumas, tuo didesnė išmoka, nesvarbu, ar skrydis vėlavo ar buvo atšauktas.
  • Jei jūsų skrydis atitinka ES 261 reikalavimus ir jūsų padėtis neatitinka nė vieno iš aukščiau aprašytų atvejų, turite teisę:

 

250 EUR skrydžiams iki 1500 km atstumu (125 €, jei atvykstate per 2 valandas nuo pradinio skrydžio laiko po maršruto pakeitimo);

400 EUR už 1500–3500 km ilgio skrydžius (200 EUR, jei atvykstate per 3 valandas nuo pradinio skrydžio laiko po maršruto pakeitimo);

600 € skrydžiams virš 3500 km (300 €, jei atvykstate per 4 valandas nuo pradinio skrydžio laiko po maršruto pakeitimo).

Kokiais atvejais nėra galimybės reikalauti kompensacijos?

 Be ypatingų aplinkybių, yra dar 3 situacijos, už kurias neturite teisės į kompensaciją:

 

  • Apie atšaukimą buvote informuoti mažiausiai prieš 2 savaites iki išvykimo.
  • Jums buvo pranešta nuo 2 savaičių iki 7 dienų iki išvykimo datos, ir jums buvo pasiūlyta pakeisti maršrutą, leidžiantį jums išvykti ne daugiau kaip 2 valandas iki suplanuoto išvykimo laiko ir pasiekti galutinę kelionės tikslą mažiau nei per 4 valandas po suplanuoto atvykimo laiko.
  • Jums buvo pranešta apie atšaukimą likus mažiau nei 7 dienoms iki suplanuoto išvykimo laiko, ir jums buvo pasiūlyta pakeisti maršrutą, leidžiantį jums išvykti ne anksčiau kaip likus valandai iki numatyto išvykimo laiko ir pasiekti galutinę kelionės tikslą mažiau nei per 2 valandas po suplanuoto atvykimo laiko.

Atšaukti skrydžiai neretai sugadina kelionių planus. Vis dėlto, aktyviai reaguojant į esamą situaciją, nemalonią patirtį galima sumažinti maksimaliai, ypač jei esate pasiruošęs ir žinote bent jau pagrindinius žingsnius kaip elgtis atšaukiamo skrydžio atveju.